Ugrás a fő tartalomra

A nyugat és szellemi környezete

A Nyugat c. folyóirat elődei között kell említenünk a következő folyóiratokat, lapokat:
·        A Hét  -- Kiss József szerkeszti 1890-től
·        Új Magyar Szemle  1900-tól
·        Új Figyelő (csak az előfizetésig jut el!) 1901-től – Osváth Ernő és Fenyő Miksa szerkeszti; szerkesztői elvük a szellemi függetlenség!
·        Magyar Géniusz szerkesztését átveszi Osváth Ernő 1902
·        Jövendő c. folyóirat 1903-tól Bródy Sándor
·        a Nyugat legjelentősebbnek tekinthető elődje, a Figyelő – Osváth Ernő 1905
·        A Nyugat közvetlen elődje a rövid élet Szerda c. folyóirat.  Szerkesztői Ambrus Zoltán és Ignotus Pál.

A Nyugat folyóirat szellemi atyjának Osvát Ernőt tekinthetjük

A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt. 1908. január 1. és 1941. augusztus 1. között jelent meg Budapesten. Az első szám címlapjával ellentétben nem 1908. január 1-jén, hanem 1907 karácsonyán jelent meg. A folyóirat Babits Mihály halálával szűnt meg. A címlapján Beck Ö. Fülöp Mikes-emlékérme látható. Havonta két száma jelent meg, de gyakran jelentek meg összevont számai is.

Címe egyfajta programadás, amely az újság célját is jelöli.

Főszerkesztő : Ignotus (Viegelsberg Hugó)
Szerkesztők : Fenyő Miksa, Osvát Ernő

Nagy felfedezettje. Ady lesz

A Nyugatban a lírai vonalat –Babits Mihály, a prózát pedig Móricz és Gellért Oszkár szerkesztették

Négy nemzedéket szokás megkülönböztetni, de hogy melyik alkotó melyik nemzedékhez tartozik, azt gyakran az irodalomtörténészek is vitatják.

    • Az I. nemzedék megteremti az új irodalmat és szemléletmódot (kb. 1920-ig). A legfontosabb alkotók itt: Ady Endre, Babits Mihály, Móricz Zsigmond, Tóth Árpád, Juhász Gyula, Kosztolányi Dezső, Karinthy Frigyes… Az impresszionizmus és a szecesszió ötvöződik itt az intellektuális (gyakran szimbolista) kifejezésmóddal.
·        A II. nemzedék értékmegőrzésre vállalkozott, és további nézőpontokat érvényesít (pl. Szabó Lőrinc a kapitalista szörnyűségek, elidegenedés, önzés elleni lázadás képviselője… De az alkotók között olyan óriások is vannak, mint pl. Radnóti Miklós a Pogányköszöntő, vagy az Újmódi pásztorok éneke c. kötetével. Neoklasszicista vonások is jellemzik ezt a korszakot (pl. Babits vonatkozó művei). 1920
·        A III. nemzedék mélyebben érvényesíti a szociológiai szempontokat – újnépiességgel és a városiasság, elidegenedés -  a szegény emberek világának rajzaival jelentkezik, pl. Illyés Gyula vagy Nagy Lajos. 1930  (A Nyugat szerepét itt már részben a Magyarok c. folyóirat veszi át. Az alkotók ’45 után teljesednek ki: pl. Zelk Zoltán, Weöres Sándor, Vas István, Rónay György, Jékely Zoltán, Devecseri Gábor…
·        A IV. nemzedék már nem is közvetlenül a Nyugat c. folyóirathoz kötődik, hanem annak legfontosabb utódaihoz, pl. az Újhold c. folyóirathoz. Rónay György, Nemes Nagy Ágnes, Pilinszky János és köre képviseli – többek közt ezt a korszakot.

A Nyugat utáni nemzedékekről is essék itt néhány szó!
·        Az ún. „fényes szelek” nemzedéke (Új Hang c. folyóirathoz is köthető? 1955-56):
Kormos István, Juhász Ferenc, Nagy László, Simon István, Csanádi Imre, Fodor András.
·        Az 53-as nemzedék: Csoóri Sándor, Eörsi István, Szécsi Margit, Kalász Márton, Kondor Béla…
·        A „Tűz-tánc” antológia nemzedéke: Garai Gábor, Ladányi Mihály, Györe Imre, Mezei András, Hárs György Váci Mihály…


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Magyar messiások és az Új magyar messiások összehasonlítása

Ady Endre: A magyar Messiások és Kovács András Ferenc: Új magyar Messiások című versek összehasonlítása A két vers alakja, valamint a bennük lévő ritmusok és rímek hasonlítanak, de a téma megközelítése különbözik. Míg Ady versében a messiásokat megváltókként értelmezzük, addig Kovács versében érzéketlen, kapzsi gazdagokként fogjuk fel őket. Az értékrend is teljesen más, hiszen az első versben a kereszt a sors és a dicsőség jelképe, ezzel szemben a második versben a kereszt egy eszköz a népszerűség elérése érdekében. A két versben a messiástudat is különbözik mivel Ady versében a magyar újítókról van szó, akik az ország politikáját akarják jobbá tenni. Ezzel szemben a második műben azon emberekről ír a költő, akik gazdagságukkal akarnak előrébb jutni. A műben felfedezhető egy mégis-morál amely azt fejezi ki, hogy a kudarcok ellenére továbbra is próbálkoznak az emberek nem törődve a kimenetellel mivel küldetésüknek tekintik az újítást. Viszont a későbbi írásban mindez jelentéktelen...

Istenhez hanyatló árnyék és a Nem emel föl összehasonlítása

Az Istenhez hanyatló árnyék (1911) A menekülő Élet kötet cikluscímadó verse, és Balassi istenes lírájában is meglévő verstípus: zsoltárparafrázi. Ady költeményeiben gyakran archaizál), itt is tudatosan alkalmazza a régies szóalakokat, mondatformákat (pl. „Üldöztetésim”, „Megűzetek, hányattatom”; „Mert kockán van az életem, / Mint árnyék, mikor elhanyatlik.”), de a műfajhoz illeszkedő egyszerű versforma (9 8 9 8-as szótagszám, ölelkező rímek) is az archaizálás eszköze. A beszélő egyes szám első személyű, erőteljes „jelenléte” ellenére Isten a fontos. A lírai alany még mindig bizonytalan, de nem Istenben, hanem önmagában. Bűnbánat és bűntudat helyett azonban már tudja, hogy „Nem szabad hinni senki másba”. Beszélő és Isten viszonyának változása az utolsó szakaszban a legegyértelműbb. A kételkedés, istenkeresés múltbeli, a jelen a bizonyosság. A monológ nem ima, hanem egyfajta tanúságtétel. A második személyű megszólítások pedig létező viszonyra, létező párbeszédre utalnak (vö. A Sion...